Åter till SL

SL gör mångmiljonklipp på dina oanvända biljetter stod det i DN igår. Det visar sig att accesskortet har en tvåmånadersgräns. Har man inte använt sin biljett inom två månader är reskassan borta. Det tar aldrig slut på biljettproblemen för SL:s kunder. Det är alltid något strul. Vi var snabba att skaffa oss det nya plastkortet när remsan försvann, eftersom det inte går att köpa biljett ombord på bussarna. Den reskassan verkar nu vara förbrukad. Idag stod det åter i DN att problemen är många med accesskortet.

  • du måste alltså börja använda kortet inom 60 dagar
  • du vet inte automatiskt hur mycket tid eller pengar du har kvar på kortet. Om resan kostar 30 kronor och det finns 25 kronor kvar på kortet, måste du ladda med minst 100 kronor till.
  • du får vänta upp till tre dagar om du laddat kortet på nätet innan pengana finns på kortet 
  • du måste ange en standardresa, du kan inte ändra resan under färden. Om resan blir längre än du först planerade måste du ändra resan i den första zonen eller betala en helt ny resa.
  • du kan inte köpa sms-biljett utan att registrera dig på en hemsida
  • du kan råka ut för plankning utan att veta om det, eftersom ett fel i systemet gör att inte alla resor registreras
  • osv. osv.

Mina tankar går tillbaka till den remsa som man åkte med tidigare. Där fungerade allt ovanstående med ett litet stämpeltryck med datum och tid. Ibland stämmer uttrycket "det var bättre förr". I alla fall när det gäller att resa med SL.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0