Reklam är till för att öka försäljningen

Reklam är till för att öka försäljningen
Detta är en dubbelsida i DN fredagen den 13 september 2013. Det är reklam för olika viner som nästan fyller sidorna. Det finns ännu flera annonser på andra sidor. Det är förstås valet av vinsort som alla strävar efter, men det ger ändå en undran. Under vinreklamen står det:
- Alkohol kan skada din hälsa
- Alkoholkonsumtion under graviditeten kan skada barnet
- Att börja dricka i tidig ålder ökar risken för alkoholproblem
- Varannan förare som omkommer i singelolyckor i trafiken är alkoholpåverkad
- Alkohol är beroendeframkallande
Hur ska man tänka?
Svantes nya mobil
Svante köpte ny mobil och tränade ivrigt. Plötsligt visade den något som Svante inte förstod och plötsligt verkade den oanvändbar. Ninna som är en "fena" på att hantera mobiler kunde inte heller förstå felet. Svante åkte till Elgiganten där han köpt mobilen och mannen som reparerar mobiler kunde inte heller förstå vad felet var. Han kände inte igen informationen som visades. Svante åkte hem och beslutade att lämna tillbaka mobilen följande dag. Han åkte åter till Elgiganten och en ny reparatör tittade på den innan han skulle lämna tillbaka den. " Vad har Du för abonnemang?" frågade han till slut och Svante svarade "kontantkort Halebop". Efter alla undringar och inkopplad expertis visade det sig att det inte fanns några pengar kvar på kortet, vilket ingen hade anat innan. Så kan det gå och är inte lätt att förstå!