MYCKET BRÅDSKANDE
Det kom ett mail med rubriken BRÅDSKANDE och det var från en av mina allra bästa vänner.
Hej Ella!
Jag hoppas att detta når dig i tid, jag gjorde en resa till York, Storbritannien och min Plånbok blev stulen med mitt internationella pass och mina kreditkort inuti. Ambassaden är villiga att hjälpa mig att ta ett flyg utan mitt pass, jag behöver bara betala för biljetten och hotellräkningarna. Till min förfäran kan jag inte få tillgång till mina fonder utan mitt kreditkort och kontakt med min bank, men de behöver mer tid för att kunna ge mig ett nytt kort. I den här olyckliga situationen tänkte jag fråga om ett avlöningsdag slån som jag kan betala tillbaka så fort som du kommer tillbaka. Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. jag behöver 1300 Pund Berätta om du kan hjälpa mig genom Västra Unionen(www.westernunion.se) eftersom det är det bästa alternativet jag har. De gav mig ett temporärt pass vid ambassaden så det är inget problem, om du har fonderna kan du skicka dem via den västra unionens kontor och inom 20 minuter borde de vara framme. det passar bättre för mig. Jag är ledsen för alla problem detta kan orsaka, Jag kan skicka detaljerna för hur fonderna kan skickas till mig.
Jag ser fram emot ditt svar
Jag ser fram emot ditt svar
undertecknat av min vän
Först reagerade jag med känslan " nu är det kris för min vän", eftersom det var så virrigt skrivet. Sedan blev jag klar i huvudet och tänkte "inget stämmer med min vän" och förstod genast att det var ett av de "lurendrejerier" som florerar. Jag mailade genast till henne och berättade. Hennes mail var nu på arabiska (vilket rättats till) och alla kontakter borta.
Tur att det var så illa skrivet och att pressen informerar och håller oss uppdaterade om alla dessa bedrägerier.
Åter till SL

SL gör mångmiljonklipp på dina oanvända biljetter stod det i DN igår. Det visar sig att accesskortet har en tvåmånadersgräns. Har man inte använt sin biljett inom två månader är reskassan borta. Det tar aldrig slut på biljettproblemen för SL:s kunder. Det är alltid något strul. Vi var snabba att skaffa oss det nya plastkortet när remsan försvann, eftersom det inte går att köpa biljett ombord på bussarna. Den reskassan verkar nu vara förbrukad. Idag stod det åter i DN att problemen är många med accesskortet.
- du måste alltså börja använda kortet inom 60 dagar
- du vet inte automatiskt hur mycket tid eller pengar du har kvar på kortet. Om resan kostar 30 kronor och det finns 25 kronor kvar på kortet, måste du ladda med minst 100 kronor till.
- du får vänta upp till tre dagar om du laddat kortet på nätet innan pengana finns på kortet
- du måste ange en standardresa, du kan inte ändra resan under färden. Om resan blir längre än du först planerade måste du ändra resan i den första zonen eller betala en helt ny resa.
- du kan inte köpa sms-biljett utan att registrera dig på en hemsida
- du kan råka ut för plankning utan att veta om det, eftersom ett fel i systemet gör att inte alla resor registreras
- osv. osv.
Mina tankar går tillbaka till den remsa som man åkte med tidigare. Där fungerade allt ovanstående med ett litet stämpeltryck med datum och tid. Ibland stämmer uttrycket "det var bättre förr". I alla fall när det gäller att resa med SL.
I Täby C går tiden baklänges

I Täby C går tiden bakåt, där är siffrorna på parkeringsskivan tvärt emot Stinsens och alla andra parkerings skivor.
Här kan jag inte tänka riktigt klart, men jag tror inte att det spelar någon roll. Jag använder väl Stinsens parkeringslapp, så känns det rätt för mig.